Mazda Motor Corporation heeft, samen met Japan Polypropyleen Corporation, een hars ontwikkeld voor de productie van voertuigonderdelen die dezelfde stijfheid heeft als conventionele materialen, maar daarentegen voor een significante gewichtsvermindering zorgt. De met deze hars vervaardigde onderdelen zijn dunner dan die gemaakt zijn met conventionele hars, hetgeen resulteert in een aanzienlijke vermindering van de hoeveelheid verwerkte productiehars. Wanneer het materiaal wordt gebruikt voor zowel vóór- als achterbumpers leidt dit tot een gewichtsbesparing van ongeveer 20 %.

De afgenomen dikte van het materiaal zorgt bij het productieproces van de bumpers bovendien voor een kortere koelingstijd. Met behulp van computer-aided engineering (CAE-technologie) is de vloeibaarheid van de hars ook geoptimaliseerd. Hierdoor is de bestaande productietijd van een bumper, 60 seconden, gehalveerd tot 30 seconden, wat weer zorgt voor een belangrijke afname van de benodigde hoeveelheid energie voor het productieproces.

Lichtste bumpers ter wereld voor de nieuwe Mazda CX-5

Mazda zal deze lichtste bumpers in het segment1 gebruiken in de nieuwe Mazda CX-5, maar ook op andere nieuwe, toekomstige modellen.

Bumpers hebben, vanwege hun positie aan de uiterste vóór-en achterzijde van een voertuig, met hun gewicht een grote invloed op het brandstofverbruik en de rijprestaties van een auto. Anderzijds moeten ze multifunctioneel zijn: voldoende stijf om een impact op te vangen en tegelijkertijd voldoende flexibiliteit bij de productie bieden om de bumper een mooi design te kunnen geven, wat weer veel invloed heeft op het exterieur van de auto.

Mazda heeft in polypropyleen en rubber, de bestanddelen van hars, twee componenten gevonden met verschillende eigenschappen en deze gemengd tot een structuur van twee lagen, die het mogelijk maakt te voldoen aan de vereiste functies voor het basismateriaal voor de productie van een bumper. Dit heeft tot gevolg dat het oppervlak een uitstekende hechting biedt voor de laklaag en de binnensectie een voldoende hoge mate van stijfheid en schokabsorberende werking houdt, met toch een afgenomen dikte.

Mazda blijft zich inzetten voor het verminderen van het voertuiggewicht en het verbeteren van de dynamische prestaties, om al haar klanten blijvend rijplezier en uitstekende milieu-en veiligheidsprestaties te bieden.

1 Voertuigen met een motorinhoud van 1500 tot 2000 cc (Mazda gegevens, februari 2012)

Lees meer: http://www.mazda.nl/aboutmazda/news/mazda_corporate/mazda-ontwikkelt-special-productiehars/