Mazda is de eerste automobiel-fabrikant ter wereld die bij de fabricage van zijn auto's gebruik maakt van de meest sterke staalsoort van dit moment, het 1.800 MPa* ultrahoge-sterktestaal. Dit zal voor het eerst worden verwerkt in verschillende componenten van de volledig nieuwe Mazda CX-5 crossover SUV, die begin 2012 in Nederland op de markt wordt geïntroduceerd.

Mazda maakt gebruik van het 1.800 MPa staal met ultrahoge treksterkte bij de fabricage van bumperbalken. Deze balken worden aan de binnenzijde van de vóór- en achterbumper gemonteerd en vangen de eerste klap op bij een ongeval. De bumperbalken zijn 20 % sterker en 4,8 kilogram lichter dan de tot nu toe gebruikte versies en vormen daarmee een sleutelrol in het ontwerp van de nieuwe generatie Mazda's, die lichter en vele malen stijver zijn dan hun voorgangers. De nieuwe architectuur van de body is onderdeel van Mazda's baanbrekende SKYACTIV technologie, wat een sterke, energieabsorberende structuur omvat in combinatie met het veelvuldig gebruik van ultrahoge-sterktestaal, om een grote gewichtsreductie te realiseren.

Mazda CX-5 eerste auto met ultrahoge-sterktestaal

Mazda zal zich in de toekomst blijven inzetten om het gewicht van zijn auto's verder te verminderen en de rijdynamiek te vergroten, met behoud van de hoogste mate van stijfheid van de body en van de crashbestendigheid, om op deze wijze al zijn klanten te voorzien van optimaal rijplezier en uitstekende milieu-en veiligheidseigenschappen.

* MPa = MegaPascal = 1 miljoen N/m2, geeft de mate van elasticiteit, treksterkte aan. Men spreekt van 'hoge-sterktestaal' of HSS,zodra de elasticiteitsgrens 220 MPa bedraagt . Bij een treksterkte van 550 MPa en hoger zit men in het gebied van de UHSS (ultrahoge-sterktestalen).

Lees meer: http://www.mazda.nl/aboutmazda/news/models/cx-5/mazda-cx-5-eerste-auto-met-ultrahoge-sterktestaal/