Design is duidelijk een centraal thema van Mazda’s visie om binnen de autobranche te breken met traditionele denkbeelden. Om deze passie voor functionele schoonheid, die onder meer blijkt uit het bekroonde ‘Kodo – Ziel van Beweging' designthema van de nieuwe generatie Mazda's, te vieren, neemt de Japanse onderneming van 9 tot en met 14 april deel aan de Milaan Design Week 2013. Er is voor deze gelegenheid een speciale locatie ingericht in de Italiaanse metropool, waar de volledig nieuwe Mazda6 met zijn prachtige Kodo design natuurlijk prominent aanwezig is.

Middenin de stijlvolle ‘Zona Tortona’ in Milaan heeft Mazda een tijdelijke ruimte, een pop-up store, ingericht in de vorm van de MACS (Mazda Con-Temporary Space), als een cultureel platform voor hedendaagse kunst en design met een grote verscheidenheid aan vormen. Sinds de opening in januari dit jaar heeft de pop-up store verschillende openbare tentoonstellingen van Italiaanse kunstenaars gehuisvest met ‘beweging’ en ‘ziel van beweging’ als centraal thema. Het nieuwe vlaggenschip van Mazda, de Mazda6, vormt een vast onderdeel van deze pop-up store gedurende de tentoonstellingsperiode, die nog loopt tot eind april.

Tijdens de Milaan Design Week zal in de Mazda pop-up store de tentoonstelling ‘Forma Fluens’ van ms. Giuliana Cunéaz te zien zijn. Deze speciaal voor de pop-up store ontworpen tentoonstelling maakt gebruik van 3D- en HD-video-installaties als ook van geschilderde schermen, sculpturen, foto's en tekeningen. Hierbij wordt de bezoeker meegenomen op een fascinerende virtuele reis door een veranderend landschap, waarbij nanotechnologie en andere vormen van wetenschap nader worden verkend.

"Mijn verlangen om me te verdiepen in het vastleggen van dit soort dynamische veranderingsprocessen heeft veel gemeen met de aanpak van Mazda, die verder gaat dan alleen het ontwerpen van auto's," zegt Cunéaz. "Het gaat om het gebruik van het Kodo designthema om modellen te creëren waarin esthetiek en technologie zijn verenigd in een globaal ontwerp, dat nieuwe niveaus van harmonie en emotie bereikt."

Over de Milaan Design Week

De Milaan Design Week geeft kunstenaars, bedrijven en andere organisaties een uitstekend platform om hun ontwerpen en ruimtelijke kunstwerken op een door henzelf gekozen locatie in de stad te presenteren. Het is ontstaan uit de 'Salone del Mobile', een jaarlijkse meubelbeurs, die al sinds 1961 wordt gehouden. Als het grootste evenement in zijn soort in de wereld trekt deze Salone momenteel zo'n 2.500 exposanten en zo'n 300.000 bezoekers naar het Milanese beursterrein.

Over ‘Kodo – Ziel van Beweging’

Het onder leiding van Mazda’s Chief Designer Ikuo Maeda ontwikkelde en prijswinnende ‘Kodo – Ziel van Bewging’ designthema is geïnspireerd op de plotselinge bewegingen van dieren in het wild. Kodo is de ultieme vorm van beweging, vol energie en emotie en symboliseert Mazda's passie voor het produceren van verbluffend moderne en ook bijzonder praktische en verfrissende op de bestuurder gerichte modellen. Tot de vele awards die het designthema inmiddels heeft gewonnen behoren onder meer Auto Bild's ‘2012 European Design Award’ voor de Mazda CX-5 compacte crossover SUV, het eerste Kodo productiemodel. En de Mazda Takeri, die diende als basis voor de nieuwe Mazda6, pakte de eerste plaats in de ‘Automotive Brand Contest 2012’ van de Duitse Design Council in de categorie concept cars.

Lees meer: http://www.mazda.nl/aboutmazda/news/mazda_corporate/milaan-design-week/