De publieke belangstelling voor de Mazda CX-5 blijft groeien, zelfs nu de auto al bijna een jaar op de markt is. De lange en nog steeds groeiende lijst van onderscheidingen voor deze compacte crossover SUV van Mazda is daar het beste bewijs van, net als de verkoopcijfers, die hoger zijn dan verwacht. Sinds de lancering begin 2012 is de CX-5 vaste klant geworden bij veel award uitreikingen in heel Europa en daarbuiten. Het model kreeg prijzen uitgereikt gebaseerd op een breed scala aan criteria, van zijn uitstekende prestaties en innovatieve technologie tot het design, de veiligheid en het brandstofverbruik. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office"/??>

De 'SUV Trophy', die afgelopen december in Parijs door het Franse weekblad l'Argus de l'Automobile werd uitgereikt en waarbij de CX-5 als beste eindigde, vóór de Opel Mokka en de Range Rover van Land Rover, was de laatste. De prijs kwam vlak na de winst bij de 'Auto van het Jaar 2012-13' verkiezing in Japan, op 29 november jl. De uit 60 automotive experts bestaande jury koos de CX-5 met name vanwege zijn 'revolutionaire' SKYACTIV technologie, waaronder de schone en zuinige SKYACTIV-D dieselmotor en vanwege zijn uitzonderlijke rijeigenschappen.

In de tussentijd werd de CX-5 in Duitsland eerste van 23 nieuwe modellen bij 'Auto + Verkehr' van televisiezender SWR, vóór de als tweede en derde geplaatste Volvo V40 en Hyundai i30. En in Oostenrijk versloeg de CX-5 de Audi A3, de BMW 3-serie en de Mercedes A-klasse bij de ARBÖ Awards (van de Oostenrijkse Automobielclub) in de 'medium' categorie, de groep personenauto's met een prijs tussen de € 20.000,- en € 40.000,-. Andere recent verkregen onderscheidingen zijn 'Britain's Best Crossover' (van AutoExpress), 'Best SUV' bij de 'Green Awards 2012' verkiezing van WhatCar, ook in Groot-Brittannië, vóór de Nissan Qashqai en de BMW X3, en 'SUV of the Year' bij het Spaanse 'Motor Mundial' magazine. Buiten Europa, waar het overigens ook nog de 'European Design Award 2012' van het Duitse AutoBild won in de 'SUV, Van & AWD' categorie, werd de CX-5 gekozen tot beste SUV door verschillende media en andere organisaties in Noord-Amerika en Azië.

Niet slecht voor de eerste compacte SUV van Mazda. Europese consumenten denken er net zo over, wat blijkt uit de meer dan 40.000 eenheden die eind november verkocht waren. De CX-5 is vooral populair in Noord-Europese markten, waaronder Nederland, met een marktaandeel van 11,6 % in het compacte SUV-segment*, Denemarken (7,6 %) en Noorwegen (6,7 %).

En dat terwijl het model pas halverwege februari 2012 op de markt kwam. Als gevolg daarvan heeft Mazda inmiddels haar jaarlijkse totale productie twee keer naar boven moeten bijstellen, van 160.000 naar 200.000 eenheden en vervolgens naar 240.000.

De feiten spreken voor zich: met het aansprekende 'Kodo - Soul of Motion' design thema en het volledige gamma aan lichtgewicht SKYACTIV technologieën gaat de compromisloze CX-5 verder dan het conventionele denken en levert de beste prestaties, veiligheidsvoorzieningen, brandstofverbruik en CO2 emissies in zijn segment: 4,6 l/100 km en 119 g/km**. Alle SKYACTIV motoren, twee diesels en een benzinemotor, hebben i-stop, het unieke brandstofbesparende start-stop-systeem van Mazda, dat de motor uitzonderlijk snel kan herstarten. De SKYACTIV diesels voldoen nu al aan de Euro 6 norm, zonder gebruik te maken van dure nabehandelingssystemen voor de uitlaatgassen en ze breken met jarenlange tradities vanwege 's werelds laagste compressieverhouding in een in serie geproduceerde dieselmotor. Dankzij de langste wielbasis in zijn segment biedt de CX-5 een opvallend ruim interieur (met name voor de achterpassagiers) en één van de grootste en meest flexibele bagageruimten. De Mazda CX-5 is ook één van de veiligste auto's op de weg, met een benijdenswaardige reeks actieve veiligheidssystemen en geavanceerde passieve veiligheidsvoorzieningen, die de meest optimale bescherming bieden aan zowel inzittenden als voetgangers. EuroNCAP (evenals ANCAP in Australië) beoordeelden de CX-5 met de maximum score van vijf sterren, ondanks de toepassing van de strengste veiligheidseisen ooit. In de USA werd de CX-5 gekroond tot 'Top Safety Pick 2012' door de IIHS***.

"De CX-5 is van vitaal belang voor de verkopen van Mazda in Europa en voor het merk als geheel," zegt Ichiro Hirose, hoofd van de Europese R & D divisie van Mazda. "Dus we zijn natuurlijk enorm blij met alle positieve publiciteit die het model krijgt, ondanks het feit dat wij ervan overtuigd zijn dat deze auto een dergelijke aandacht ook verdient."

Lees meer: http://www.mazda.nl/aboutmazda/news/models/cx-5/mazda-cx-5-blijft-de-prijzenkast-vullen/