De rijdynamiek van de nieuwe Mazda6 is beloond met de 'Auto 2008 Innovatieprijs'. Deze prijs, uitgegeven door het grootste autoblad van Nederland, AutoWeek, wordt jaarlijks toegekend aan innovaties in de automobielbranche in diverse categorieën. De redactie van AutoWeek koos in de categorie Rijdynamiek voor de nieuwe Mazda6, die geprezen werd om zijn voortreffelijke rijeigenschappen in combinatie met een afname van het totale gewicht van de auto.

Om gewichtstoename en de daarmee gepaard gaande negatieve invloed op weggedrag en verbruik te voorkomen, hield Mazda tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Mazda6 met name het gewicht goed in de gaten, net zoals dat gebeurde bij de derde generatie van de MX-5 en de nieuwe Mazda2. Zo bevat de kale carrosserie van de nieuwe Mazda6 7 % meer staal met een hoge en ultrahoge treksterkte, waarmee een toename in doorbuigweerstand en torsiestijfheid werd bereikt van meer dan 10 %, zonder enige gewichtstoename. Deze inspanningen hebben ervoor gezorgd dat de auto tot 2,4 % ofwel 35 kg lichter is dan het vorige model, wat bijdraagt aan beter weggedrag, een grotere rijdynamiek, betere botsbestendigheid en een lager verbruik.

Onlangs bleek uit de Ecotest 2008, een grootschalig Europees onderzoek naar de emissies van auto's, dat de ANWB in Nederland publiceerde, dat de nieuwe Mazda6 1.8 Exclusive de schoonste benzineauto op de Nederlandse markt is. Na twee hybrideauto's en drie modellen met een dieselmotor bezet de nieuwe Mazda6 met benzinemotor de zesde plaats op de overall ranglijst. De Mazda6 scoorde ook hierbij vooral hoog dankzij de nieuwe gewichtstrategie van Mazda.

Lees meer: http://www.mazda.nl/aboutmazda/news/awards/nieuwe-mazda6-wint-autoweek-innovatieprijs-rijdynamiek/