Wereldprimeur op IAA Frankfurt 2009

Mazda presenteert op de komende IAA 2009 in Frankfurt de eerste Japanse personenauto met een SCR systeem, het Selective Catalytic Reduction systeem, waarbij NOx door middel van een ureumtoevoeging wordt omgezet in het schadeloze stikstof en water. Deze vernieuwende technologie wordt voor het eerst beschikbaar in Europa op de facelift van de Mazda CX-7 met 2.2 liter CiTD common rail turbodieselmotor, de sportieve crossover die vanaf eind oktober in de showroom staat.

De schone en zeer efficiënte nieuwe dieselmotor onder de kap van Mazda's vlaggenschip is dankzij SCR bijzonder milieuvriendelijk. Ondanks de ruime afmetingen van de SUV is de emissieclassificatie volgens de Euro V norm.

Het SRC systeem reinigt de uitlaatgassen van de motor door AdBlue®1 waterhoudend ureum, dat is opgeslagen in een tank onder de bagageruimte, direct in het uitlaatsysteem te spuiten, net vóór de katalysator. Dit veroorzaakt een natuurlijke chemische reactie waarbij de AdBlue® circa 40 % van de aanwezige NOx omzet in schadeloze stikstof.

Dankzij de compacte afmetingen van het SCR systeem biedt de Mazda CX-7 2.2 CiTD dezelfde 455 liter (VDA) bagageruimte als de benzineversie, maar is tegelijkertijd milieuvriendelijker. Omdat het systeem slechts een minimale hoeveelheid AdBlue® verbruikt dient de tank onder normale rijomstandigheden eens in de 20.000 km te worden nagevuld, ofwel tijdens de reguliere onderhoudsbeurten van de CX-7.

Mazda presenteert in Frankfurt naast de CX-7 Facelift met SCR andere innovatieve technieken voor een schoner milieu, die het productengamma van Mazda groener maken dan ooit tevoren, waaronder het brandstofbesparende i-stop systeem en de waterstofrotatiemotortechniek.

Lees meer: http://www.mazda.nl/aboutmazda/news/technology/mazda-cx-7-eerste-japanse-auto-met-scr/