Mazda biedt eigenaren van een aantal Mazda3 en Mazda5 modellen in Europa een zogenaamd Special Service Programme (SSP) aan, indien hun model is uitgerust met elektrohydraulische stuurbekrachtiging (EHPAS). Deze service wordt de klanten kosteloos aangeboden.

De betrokken modellen zijn voorzien van een hydraulische stuurbekrachtiging met als extra een elektrische oliepomp, die het rondsel en tandheugel lager smeert met hydraulische olie. Kleine loslatende rubberdeeltjes aan de binnenzijde van de hydraulische leiding kunnen in enkele gevallen zorgen voor een minder goed werkende elektrische pomp of een niet meer functionerende pomp. Indien dit gebeurt zal er op het dashboard een waarschuwingslampje gaan branden en het sturen zal zwaarder worden. De stuurinrichting is echter dusdanig beveiligd dat sturen onder alle omstandigheden mogelijk blijft, ook zonder stuurbekrachtiging. Parkeren en manoeuvreren in kleine ruimten zal moeilijker gaan, maar de veiligheid komt niet in gevaar.

Het SSP betreft een aantal specifieke modellen, geproduceerd tussen 2 april 2007 en 30 november 2008. Het gaat dan om de Mazda3 van de eerste generatie met 1.6 liter CiTD (diesel) of 2.0 liter benzinemotor of om de Mazda5 met 1.8 liter of 2.0 liter benzinemotor. In Nederland gaat het om 335 Mazda3 modellen en 1001 Mazda5 modellen.

Eigenaren van voornoemde modellen krijgen in november bericht van Mazda met het verzoek zich te melden bij hun Mazda-dealer om een afspraak te maken om de stuurbekrachtiging te testen en waar nodig onderdelen te vervangen. De werkzaamheden betreffen het reinigen en doorspoelen van het stuurbekrachtigingshuis en bijbehorende leidingen met hydraulische olie, gevolgd door een vervanging van de olie en nieuwe onderdelen. Deze aanpassingen zijn kosteloos voor de eigenaar en duren ongeveer anderhalf tot twee uur, afhankelijk van het model.

Mazda Motor Corporation controleert voortdurend de kwaliteit van haar producten, niet alleen tijdens de productie maar ook daarna tijdens het gebruik. Tot op dit moment zijn er in Europa geen gevallen bekend waarbij iemand enig letsel heeft opgelopen als gevolg van een niet goed werkende stuurbekrachtiging.

Lees meer: http://www.mazda.nl/aboutmazda/news/mazda_corporate/special_service_programma_Mazda3_en_Mazda5_stuurbekrachtiging/