De Mazda MX-5 Icerace 2011, zoals deze gisteren op het bevroren ijs van Lake Kallsjön bij Kalle in Zweden werd gehouden, kende een ongemeen spannend slot. Tot op de finishlijn streden de uit journalisten bestaande landenteams van Rusland en Australië om de hoogste eer. De Russen wonnen uiteindelijk deze tweede editie van een landenrace met de Mazda MX-5, na een soortgelijke race op het (asfalt)circuit van Adria bij Venetië, februari vorig jaar. Nederland eindigde als 12e van de totaal 20 auto's verdeeld over 26 landen.

Onder uitstekende weersomstandigheden, een strakblauwe lucht en temperaturen tussen de -30 en -25 graden, begonnen de teams om 11.00 uur aan een vier uur durende race, verdeeld in twee delen van elk twee uur.

Na de vrije trainingen, de dag ervoor, bleek al dat het Australische team het snelste was op het ijs, waar het met name aankomt op een zorgvuldige beheersing van de auto tijdens het vele driften in de totaal 43 bochten van het ijscircuit. Zij haalden dan ook met redelijke overmacht de poleposition, vóór de Russen en een gecombineerd team van Hongarije, Slovenië en Turkije. De Australiërs reden zich ook op een andere en meer ludieke manier in de kijker door het dragen van zwembroeken over hun winterkleding als referentie aan het zomerseizoen 'down under' en met de bekende kangoeroe op de flanken van hun MX-5 en als mascotte op de rolkooi.

Het Nederlandse team, bestaande uit Allard Kalff (RTL Autowereld), Wouter Karssen (Autoblog.nl), Hans Winter (Autowereld.com), Tim Roks (HSPublicity), Sander Kersten (FHM/Esquire) en Rutger Middendorp (Bright) eindigde na de kwalificatie op de 17e plek.

Het 4,9 km lange ijscircuit op Lake Kallsjön, in de regio Östersund in het westen van centraal-Zweden op zo'n 600 km van Stockholm, was zodanig dat het niet zozeer om pure snelheid ging als wel om behendigheid met de speelse MX-5.

De Australiërs leidden vrijwel de hele race, op de voet gevolgd door de Russen. In elk deel van de race was het verplicht om alle rijders van het team minimaal 10 minuten te laten rijden, wat dus in ieder geval voor elk team minimaal 5 pitstops opleverde. De belangrijkste tactiek, met name ook voor het minder snelle Nederlandse team, was om de auto vooral op de baan te houden en niet in één van de sneeuwhopen aan de rand van het circuit te eindigen. Dat betekende minimaal een ronde achterstand, voordat de MX-5 weer uit de sneeuw was getrokken.

En juist dat overkwam de leidende Australiërs in één van de laatste ronden van de race. Door een klein foutje spinden de Aussies van de baan, wat de Russen de terechte winst opleverde, in ogenschouw nemende dat zij na de start vanaf de tweede plek door een spin terugvielen naar de 14e plaats en zich terug wisten te vechten tot positie twee, tot vlak vóór de finish. België werd heel knap derde en toonde daarmee aan dat de winst in de eerste MX-5 Race in 2010 in Adria geen eendagsvlieg was geweest.

Nederland reed een zeer constante race, stond even 9e aan het eind van deel één van de race, zakte terug naar de 16e plek maar finishte uiteindelijk op een zeer verdienstelijke 12e plaats.

Lees meer: http://www.mazda.nl/aboutmazda/news/mazda_corporate/mx-5-ice-race-2011-spannend-tot-op-de-finishlijn/