Het geluid van de bijzondere rotatiemotor met vier rotors van de Mazda 787B zal op 11 juni a.s. weer te horen zijn op het Circuit de la Sarthe, precies 20 jaar na de overwinning van Mazda in de zwaarste endurancerace ter wereld, de 24 Uur van Le Mans. In 1991 won Mazda als eerste en enige Japanse automerk deze race. Ter viering van dit jubileum en op uitnodiging van de organisatie van het evenement, de Automobile Club de L'Ouest (ACO), zal Mazda een demonstratie geven met de winnende 787B op het circuit van Le Mans voorafgaand aan de start van de 24 Uurs race.

De 79ste editie van de 24 Uur van Le Mans begint zaterdag 11 juni 2011 om 3 uur 's middags en finisht op dezelfde tijd een dag later. De demonstratie met de 787B is gepland om half een 's middags. Ook zal de 787B deelnemen aan de Driver's Parade door het centrum van Le Mans op vrijdag 10 juni. De Mazda 787B is de eerste en enige Japanse auto én de enige auto met een rotatiemotor die de 24 Uur van Le Mans heeft gewonnen. De 787B kwam voort uit een samenwerking tussen Mazda en Mazdaspeed, de organisatie die leiding gaf aan Mazda's activiteiten in de racesport. De auto beschikte over een chassis dat voldeed aan de technische reglementen van Group C en werd aangedreven door een rotatiemotor met vier rotors, die 700 pk leverde. Vanwege een verandering in de reglementen zou 1991 meteen het laatste jaar worden waarin een auto met rotatiemotor kon deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans. De overwinning, die tot stand kwam na 17 jaar deelname, behoorde niet alleen Mazda toe: het was het resultaat van vele jaren hard werken door Mazdaspeed, de coureurs, de leveranciers en vele anderen die bij het project betrokken waren.

Takashi Yamanouchi, Voorzitter van de Raad van Bestuur en President en CEO van Mazda Motor Corporation: "Mazda is voortgekomen uit het verlangen om altijd maar de uitdaging aan te gaan. Dit verlangen bindt de werknemers van de Mazda Group over de hele wereld en inspireert ons om de door onszelf gestelde veeleisende doelen te behalen. Precies 50 jaar geleden, in 1961, begon Mazda met de ontwikkeling van de rotatiemotor. De weg vanaf dit begin, tot aan onze overwinning op Le Mans in 1991 en tot ons huidige SkyActiv Technologie-ontwikkelingsprogramma, is gebouwd op ons verlangen naar uitdaging. Nu het SkyActiv-tijdperk is aangebroken met de wereldwijde introductie van onze volgende generatie auto's belooft 2011 weer een belangrijk jaar te worden voor de hele Mazda Group".

Sinds 1991 werd de winnende Mazda 787B meestal tentoongesteld in het Mazda Museum in Hiroshima, Japan. Ter voorbereiding op de demonstratie op Le Mans heeft Mazda de 787B raceauto voor het eerst sinds zijn revisie na de race in 1991 zorgvuldig gerestaureerd en rijklaar gemaakt. Deze klus is uitgevoerd door huidige werknemers van Mazda die mee hebben gewerkt aan Mazda's oorspronkelijke Le Mans Challenge Project, samen met engineers van Mazda's engineering-dochterbedrijf Mazda E&T. De gerestaureerde 787B is door een van Mazda's eigen topcoureurs getest en zijn prestaties zijn nog eens dunnetjes overgedaan door Mazda's voormalige fabriekscoureurs Yoshimi Katayama, Takashi Yorino en Yojiro Terada op Mazda's Mine Proving Ground in het westen van Japan.
Als onderdeel van de festiviteiten rondom het 20-jarig jubileum keren ook verschillende leden van het winnende Mazda-team uit 1991 terug naar Le Mans. Winnaar Johnny Herbert (Engeland) zal vergezeld worden door Mazda-coureurs David Kennedy (Ierland), Pierre Dieudonné (België) en andere teamleden uit 1991.
Bekijk het verhaal op YouTube

Lees meer: http://www.mazda.nl/aboutmazda/news/mazda_corporate/winnende-mazda-787b-na-20-jaar-terug-op-le-mans-/