De Ribank Mazda MaX5 Cup heeft tijdens kille, grijze en soms natte Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort voor de nodige warmte en spanning gezorgd. Het met 31 auto’s grootste startveld bood tot tweemaal toe spannende races, waarbij iedereen keihard voor z’n positie moest vechten. Het leverde twee verschillende winnaars op, Eric Sliphorst (Racing4Fun) en Bart Wubben (B-Racing) pakten de meeste punten en zorgden daarmee dat de spanning in het kampioenschap opnieuw werd vergroot.

Maar liefst 31 auto’s stonden er aan de start van de kwalificatie op zaterdagochtend onder redelijke weersomstandigheden: droog, koud en matige wind. Binnen de twintig minuten die de rijders ter beschikking stonden zochten bepaalde rijders elkaar op om elkaars tijden in de gaten te houden. Zo reden Wubben en Sliphorst rondenlang achter elkaar en ook Team IL Motorsport Racing reed als trio over de baan. Het toeval wilde dat de Oranje auto van gastrijder Pieter Christiaan van Oranje rondenlang samen reed met de enige andere oranje auto in het veld, die van Maik Willems (Bastion Hotel Groep). Wubben was uiteindelijk de snelste op de baan met een tijd van 2:07.498, wat 0.498 van een seconde sneller was dan regerend kampioen Sliphorst. Daarachter volgden Rudy Schilders (IL Motorsport Racing 1) en zijn teamgenoot Chris Woodger (GB). Snelste rookie was Thomas Middel (RAM Racing) met een meer dan verdienstelijke 10e plaats op de grid. PC van Oranje noteerde de 19e tijd in 2:12.210, maar was daar niet tevreden over. “Het is lastig om te zien waar ik nog winst kan maken omdat er geen datalogging is. In mijn eigen team is dat er wel, maar logisch dat een Cup als deze dat niet heeft. Wil graag onder de 02:10 komen, dus ga m’n uiterste best doen in de eerste race”, aldus Van Oranje. Team Autovisie met achter het stuur deze keer Peter Hilhorst moest al na twee ronden de strijd staken met een afgebroken dynamosteun. Toch wist hij zich in die korte tijd als 21e te kwalificeren. De enige vrouwelijk coureur, Karin de Milde, deed uitstekende zaken met de 13e plek op de grid.

De van pole vertrokken Wubben verspeelde in de zaterdagrace zijn riante positie al meteen in de eerste paar honderd meter door een schakelfout. Daardoor wist een viertal auto’s hem te passeren, waarvan Sliphorst in tweede positie het beste wist te profiteren: hij dook als eerste de Tarzanbocht in, gevolgd door Schilders en Woodger. Dezelfde malheur overkwam ook gastrijder PC van Oranje, die in z’n enthousiasme en onbekendheid met de auto van de tweede naar de vijfde versnelling schakelde. Hij verspeelde daarmee maar liefst vijf plaatsen, waarvan hij er later in de race meerdere weer wist goed te maken. “Ik baalde enorm van mezelf. Stom dat dat gebeurde, maar ik had tot nu toe nog nooit in de vijfde versnelling gereden in deze auto, normaal gebruik je die niet op de baan. Ik verkeerde daardoor in de veronderstelling dat er iets met de motor aan de hand was en liet de auto in die versnelling staan omdat ik dacht dat het de derde was. Erg jammer, want ik kwam daardoor in een langzamere groep terecht waar ik maar moeilijk uitkwam”, aldus de zeer gemotiveerde Pieter Christiaan van Oranje, die als 22e finishte.

Sliphorst moest de volle 12 ronden erg hard werken om zijn naaste belagers achter zich te houden. Zowel Schilders als Wubben, de twee coureurs direct achter hem die regelmatig van positie wisselden, maakten hem het lastig. Sliphorst hield het hoofd koel, maar ging wel met Schilders naast zich over de finishlijn, wat een verschil opleverde van slechts 0,024 van een seconde. Een ongemeen spannende race, want de top vijf finishte binnen 1.107 seconden. Daarachter ontsponnen zich meerdere interessante gevechten om alle posities. Op alle plekken in de race reden groepen coureurs die onderling met elkaar in gevecht waren, waardoor de eerste race van de Ribank Mazda MaX5 Cup een zeer aantrekkelijk schouwspel opleverde voor de beperkte hoeveelheid toeschouwers op deze zaterdag.

De andere gastrijder, Ferry Duivenvoorde, leverde in de tweede auto van SP Support een uitstekende prestatie door als 6e te finishen. Zo ook Thomas Middel, hij was met de 8e plek wederom de snelste rookie van het veld.

De race op Pinkstermaandag stond in eerste instantie in het teken van de weersomstandigheden. Bij het oprijden van de pre-grid begon het licht te regenen, reden waarom een aantal teams rechtsomkeert maakten naar de paddock om banden met meer profiel te monteren. Toen het groene licht voor de opwarmronde werd gegeven was het echter droog en de baan ook niet al te nat geworden. Kortom, wie had er goed gegokt en wie niet. Wubben was als polesitter wederom niet als eerste bij de eerste bocht (“Ik ben een slechte starter”, was zijn commentaar achteraf) en liet zich verschalken door Sliphorst, die vanuit tweede positie een prima start beleefde en zijn twee naaste rivalen rondenlang achter zich wist te houden. De in tweede positie rijdende Schilders drong behoorlijk aan en wist uiteindelijk de kop over te nemen. Gedurende de daaropvolgende ronden was het toch Wubben die het beste profiteerde van een ongelukkig moment van Sliphorst, die bij uitkomen Gerlach noodgedwongen iets te wijd moest en door het zand z’n blauwe MaX5 maar net onder controle wist te houden. Hij zakte daardoor terug naar positie 3, met vóór zich Schilders en aan kop Wubben. In die volgorde ging de top drie van het tussenklassement ook over de streep, want de spanning in het kampioenschap nog meer heeft vergroot.

Achter deze kopgroep ontsponnen zich als vanouds weer meerdere interessante gevechten om alle posities in de race. Gastrijder Ferry Duivenvoorde deed het opnieuw goed, lag even vierde maar moest toch na een klein tikje genoegen nemen met andermaal de 6e plek op de finishlijn. Snelste rookie was opnieuw Thomas Middel, nu nog beter dan in de eerste race met de zevende plek, zijn beste score tot nu toe..

Pieter Christiaan van Oranje had deze keer een goede start, maar stond in Hugenholtz plotseling oog in oog met de gespinde Willem Derks (Enjoy the Joy), die na een kleine tik geen kant op kon, midden op de baan stond en het hele veld aan zich voorbij moest laten gaan. Van Oranje moest hard in de remmen om Derks niet te raken en werd in een flits gepasseerd door vijf auto’s. Later in de race wist hij een aantal posities daarvan goed te maken, maar hij was na afloop niet tevreden over zijn 21e finishpositie. “Ik laat op bepaalde plekken op het circuit nog teveel liggen. Ik ben in het GT4 gewend om met de BMW, waar ik dan in rij, zeg maar ‘lange’ bochten te maken, ook vanwege het grotere vermogen van die auto. In de MaX5 Cup kun je de auto wat meer ‘hoeken’. Ik zag jongens voorbijkomen die dat deden en daardoor sneller waren. Maar ik moet nog wel aan die rijstijl wennen en dat lukt je niet in één raceweekend”, aldus Van Oranje.

‘Driver of the Day’ werd Willem Derks, vanwege zijn glorieuze en knappe inhaalrace na zijn spin in Hugenholtz in de tweede race. Bovendien zette hij de 6e tijd van alle rijders neer. Snelste ronde over beide races was voor Bart Wubben met een tijd van 2:07.888.

In de tussenstand van het kampioenschap leidt Schilders nog steeds, zij het minimaal met één punt meer dan Sliphorst, respectievelijk 234 en 233 punten. Woodger is derde met 224 punten. Daarachter staat nu Wubben, die zich verbeterde van de zesde naar de vierde positie met 207 punten. Vijfde en zesde zijn David Koh (Tenuki Racing) met 205 en Dick van Rij (Smurfracing.nl), die Pascal van Vugt (Garage Van Vugt Racing) passeerde, met 192 punten.

De racekalender van de Ribank Mazda MaX5 Cup bestaat dit seizoen uit 11 evenementen met daarin totaal 14 races, verdeeld over vier verschillende circuits. Het resterende programma ziet er als volgt uit:

·         Dinsdag 11 juni                          Assen                                     race 7 + 8

·         Zaterdag 15 juni             `           RDW Lelystad                      demonstratie bij IMAX-5 2013

·         Dinsdag 9 juli                             Zolder (B)                              race 9 + 10

·         Zondag 14 juli                            Zandvoort                              Sponsordag

·         Vrijdag 16 augustus                  Zandvoort                              race 11 Endurance 4 uur

·         Zaterdag 17 augustus               Zandvoort                              race 12 Endurance 4 uur

·         Zondag 18 augustus                 Rotterdam                              City Racing Rotterdam

·         Zondag 20 oktober                    Zandvoort                              race 13 + 14  Finaleraces

Op zondag 14 juli is op Circuit Park Zandvoort de jaarlijkse Sponsordag van alle raceklassen uit het DNRT. Dat betekent dat liefhebbers van de autosport mee kunnen rijden met alle soorten raceauto’s, waaronder dus ook de Ribank Mazda MaX5 Cup.

In Engeland is het racen met de Mazda MX-5 al jaren bijzonder populair, evenals in de Verenigde Staten van Amerika, waar Mazda de grootste autosportsponsor is en tevens hoofdsponsor is van het circuit van Laguna Seca. De ideale combinatie van sportief rijden tegen een uiterst betaalbare prijs en een ultiem gevoel van vrijheid past prima binnen het concept van MaX5 Racing.

In het aan populariteit winnende kampioenschap in Nederland wordt er uitsluitend gereden met de Mazda MX-5 1.6 liter van de eerste generatie (NA, 1990-1993) met 116 pk (135 Nm) en handgeschakelde vijfbak. Het minimum gewicht, inclusief rijder, is 960 kg. Een zeer betaalbare klasse waarin voor zowel de beginnende rijder als de ervaren coureur veel plezier te behalen valt.

Lees meer: http://www.mazda.nl/aboutmazda/news/mazda_corporate/pinksterraces/