Bevrijdingsdag 2013 stond voor de Ribank Mazda MaX5 Cup in het teken van een tumultueuze racedag met veel schades. Nog niet eerder in de geschiedenis van de cup vielen er zoveel auto’s uit in één race, zes van de totaal 27 gestarte MaX5’n. Snelste coureur in de eerste race was Bart Wubben (B-Racing), in de tweede race wist Rudy Schilders (IL Motorsport Racing 1) de ontketende Wubben nipt voor te blijven. Schilders nam daarmee de leiding in de tussenstand van het klassement bij de rijders over van regerend kampioen Eric Sliphorst (Team Racing4Fun).

Bart Wubben was deze keer de snelste coureur tijdens de kwalificatietraining, hij reed zijn bontgekleurde MaX5 rond in 2:08.313, bijna een halve seconde sneller dan zijn tijd in de voorafgaande vrije training, waar hij ook al de snelste tijd noteerde. Sliphorst volgde hem in beide gevallen op de voet, daarachter de Brit Chris Woodger (IL Motorsport Racing 2) en diens  teamgenoot Schilders.

De eerste race van de Cup werd al na drie bochten tot verrassing van alle toeschouwers en coureurs afgevlagd met code rood. Oorzaak was een probleem bij één van de Volvo’s in het startveld achter de Mazda’s, waardoor het rechte stuk bij start-finish nog volstond met de Volvo’s. Na een klein kwartier kon er opnieuw worden gestart in de oorspronkelijke startopstelling. Wubben was goed weg van pole en wist de rest van de kopgroep net achter zich te houden bij het ingaan van de eerste bocht. In die eerste bocht zorgde een ongelukkige manoeuvre van Carl Dekker (SP Support 2) er voor dat Carlo Izelaar, de nieuwe coureur binnen het team van IL Motorsport Racing, zijn MaX5 niet meer in bedwang had en bij zijn slip de fraaie aluminiumkleurige bolide van Team Autovisie met achter het stuur debutant Dries van den Elzen meenam. Beide auto’s konden hun race niet meer vervolgen, Van den Elzen moest door deze crash zelfs ook de tweede race aan zich voorbij laten gaan.

Vanaf dit raceweekend werd er voor het eerst gebruikt gemaakt van handicapgewichten voor auto’s die meer vermogen hebben dan gemiddeld is voorgeschreven, wat resulteerde in meer strijd om alle posities in de race. De groep van 5 tot 7 auto’s aan kop bleef rondenlang dicht bij elkaar, totdat het na 6 van de totaal 12 ronden faliekant misging met rookie Ted-Jan Bloemen. De ‘Driver of the Day’ van het vorige raceweekend verloor de macht over het stuur in de S-bocht, raakte eerst met de achterkant van zijn knalgele auto de bandenstapel en boorde zich vervolgens met de neus verderop in diezelfde stapel. Gevolg was dat de auto meerdere keren over de kop ging, een zeldzaamheid bij de auto’s in deze Cup. Bloemen werd onder doktersbegeleiding uit zijn bolide gehaald maar klaagde na afloop slechts over een stijve rug. Zijn auto kon als afgeschreven worden beschouwd.

Na vier ronden onder Code 60 was het na de herstart uiteindelijk Wubben die zijn eerste plaats wist vast te houden. De strijd daar direct achter werd letterlijk op de streep beslist in het voordeel van Schilders, hij was 48-duizendste sneller dan Sliphorst. Woodger werd vierde en de sterk rijdende Jaap de Visser (Team Zeelandair) vijfde.

De tweede race verliep aanzienlijk rustiger met een iets uitgedund veld. Schilders had vanaf de tweede plek op de grid een goede start en wist Wubben net voor te blijven bij het ingaan van de Tarzanbocht. Er ontstond vervolgens een grimmige maar eerlijke strijd tussen deze twee coureurs, waarbij de snelheidsverschillen minimaal waren. Wubben kwam net iets te kort om Schilders voorbij te steken, die een uitstekende race reed en z’n hoofd koel hield met steeds weer de achtervolgende Wubben in z’n nek. Achter deze twee ontspon zich een aardig gevecht tussen Woodger, Sliphorst, Pascal van Vugt (Garage Van Vugt Racing) en de Engelsman Rob Chilcott, die met zijn rechtsgestuurde MaX5 dit jaar het hele seizoen zal deelnemen aan de Ribank Mazda MaX5 Cup. Ook hier waren de verschillen erg klein en bood de race voor de toeschouwers daardoor veel spektakel. Uiteindelijk ging deze groep in de volgorde Sliphorst, Woodger, Van Vugt en Chilcott over de streep.

‘Driver of the Day’ werd Tom van de Grift, vanwege zijn prestaties met een vlak van te voren ingebouwde ‘nieuwe’ standaardmotor en zijn hulp bij de nasleep van het ongeluk van Ted-Jan Bloemen. Snelste ronde over beide races was voor Chris Woodger met een tijd van 2:08.003.

In de tussenstand van het kampioenschap leidt Schilders nu met 157 punten, op 2 punten afstand gevolgd door Sliphorst. Woodger is nog steeds derde, nu met 151 punten. Daarachter zijn het Koh (142), Van Vugt (138) en Wubben (128) op de plaatsen vier, vijf en zes.

De racekalender van de Ribank Mazda MaX5 Cup bestaat dit seizoen uit 11 evenementen met daarin totaal 14 races, verdeeld over vier verschillende circuits. Meest spectaculaire onderdeel daarvan is de jaarlijkse deelname aan het DPP evenement op Circuit Park Zandvoort, dit seizoen de Pinksterraces van 17 - 20 mei. Tijdens dat raceweekend zal Prins Pieter-Christiaan van Oranje gastrijder zijn. Het resterende programma ziet er als volgt uit:

·         Weekend 17 - 20 mei                Zandvoort                              race 5 + 6 Pinksterraces DPP

·         Dinsdag 11 juni                          Assen                                     race 7 + 8

·         Zaterdag 15 juni             `           RDW Lelystad                      demonstratie bij IMAX-5 2013

·         Dinsdag 9 juli                             Zolder (B)                              race 9 + 10

·         Zondag 14 juli                            Zandvoort                              Sponsordag

·         Vrijdag 16 augustus                  Zandvoort                              race 11 Endurance 4 uur

·         Zaterdag 17 augustus               Zandvoort                              race 12 Endurance 4 uur

·         Zondag 18 augustus                 Rotterdam                              City Racing Rotterdam

·         Zondag 20 oktober                    Zandvoort                              race 13 + 14  Finaleraces

Op zondag 14 juli is op Circuit Park Zandvoort de jaarlijkse Sponsordag van alle raceklassen uit het DNRT. Dat betekent dat liefhebbers van de autosport mee kunnen rijden met alle soorten raceauto’s, waaronder dus ook de Ribank Mazda MaX5 Cup.

In Engeland is het racen met de Mazda MX-5 al jaren bijzonder populair, evenals in de Verenigde Staten van Amerika, waar Mazda de grootste autosportsponsor is en tevens hoofdsponsor is van het circuit van Laguna Seca. De ideale combinatie van sportief rijden tegen een uiterst betaalbare prijs en een ultiem gevoel van vrijheid past prima binnen het concept van MaX5 Racing.

In het aan populariteit winnende kampioenschap in Nederland wordt er uitsluitend gereden met de Mazda MX-5 1.6 liter van de eerste generatie (NA, 1990-1993) met 116 pk (135 Nm) en handgeschakelde vijfbak. Het minimum gewicht, inclusief rijder, is 960 kg. Een zeer betaalbare klasse waarin voor zowel de beginnende rijder als de ervaren coureur veel plezier te behalen valt.

Lees meer: http://www.mazda.nl/aboutmazda/news/mazda_corporate/max5-cup/