Mazda onthult vandaag op vijf locaties over de hele wereld de nieuwe Mazda3 Hatchback. In Londen, Keulen, St. Petersburg, Melbourne en New York wordt tegelijkertijd het doek getrokken van het derde model van de nieuwste en zesde generatie Mazda’s, voorzien van het volledige scala aan SKYACTIV technologieën en van het nieuwe Kodo designthema. De geheel nieuwe Mazda3 is vanaf eind oktober in Nederland leverbaar als Hatchback met verschillende benzinemotoren, later volgen de Sedan en de dieselmotoren. Er zullen ook versies beschikbaar komen met 20 % zakelijke bijtelling. Prijzen zijn nog niet bekend.

Nieuwe generatie Mazda3

De introductie van de compleet nieuwe Mazda3 Hatchback is in één woord te omschrijven als ‘verbinden’. Deze auto zal een sterke band gaan vormen met eigenaren over de gehele wereld. In het C-segment, dat ongeveer 25 % van de Europese personenautomarkt vertegenwoordigt en goed is voor zo’n 3 miljoen auto’s per jaar, is dat een belangrijk aspect. Praktisch elke autofabrikant vecht in dit segment om een stukje van de taart. Om hierin te overleven moet je met iets speciaals komen.

De locaties van deze wereldwijde onthulling zijn dan ook niet toevallig gekozen. De nieuwe Mazda3 is ontwikkeld om een interessante, gepassioneerde en stijlvolle rijbeleving te bieden, aspecten die ook de steden waar hij wordt geïntroduceerd kenmerken.

Londen, Sint Petersburg en Keulen: drie invloedrijke Europese steden in uiteenlopende hoeken van een divers werelddeel. Hier wonen de mensen waar deze auto voor is gebouwd. Mazda is ervan overtuigd dat zijn gedistingeerde charme en de vele sterke eigenschappen bij hen in de smaak zullen vallen.

Mazda heeft zijn veelvuldig onderscheiden compacte middenklasser en meest verkochte model verder verfijnd en de beste aspecten op het gebied van Mazda-technologie en -design verenigd in een auto die voor verbinding zorgt en constant de verwachtingen overtreft.

De nieuwe Mazda3 is ontworpen om beter te zijn dan zijn concurrenten. Maar hij is meer dan dat. Mazda heeft minutieuze aandacht besteed aan zaken die belangrijk zijn voor klanten, zoals de prestaties, een ruim interieur, de kwaliteit en het comfort.

En dan is er uiteraard nog zijn indrukwekkende design. Van de brede, krachtige verschijning tot de gedurfde, ritmische vormen van de carrosserie: de designtaal ‘Kodo – Ziel van Beweging’ heeft opnieuw een indrukwekkende auto opgeleverd. Zijn dynamische uitstraling is de voorbode van een opwindende rijbeleving en de toepassing van SKYACTIV-technologie bij de lichtgewicht motoren, de carrosserie en het onderstel zorgen voor een maximum aan efficiëntie.

Achter het stuur doet de nieuwe Mazda3 precies wat zijn bestuurder van hem vraagt, hij neemt bochten met een ongekende nauwkeurigheid, geen onderstuur, geen correcties benodigd en biedt veel feedback met als gevolg een bijzonder plezierige rijbeleving. De acceleratie verloopt al net zo lineair, van stationair toerental tot het rode gebied, met dank aan de zeer efficiënte SKYACTIV-motoren met een extreem hoge compressieverhouding, die gekoppeld zijn aan de snel reagerende, soepele zestraps automaat of de handgeschakelde zesversnellingsbak.

Maar ondanks zijn indrukwekkende prestaties behoren het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de nieuwe Mazda3 tot de beste in het segment. Sportief, maar ook bijzonder zuinig: daar staat Duurzame Zoom-Zoom garant voor, Mazda’s innovatieve concept voor milieuvriendelijke auto’s die geen concessies doen qua rijplezier, veiligheid of betrouwbaarheid. Dit leverde i-stop op, het snelste start-stop-systeem ter wereld – en i-ELOOP, Mazda’s state-of-the-art regeneratiesysteem voor remenergie. Maar ook Mazda Proactive Safety, een actief veiligheidssysteem dat gebruikmaakt van de hypermoderne veiligheidstechnologieën van i-ACTIVSENSE en helpt om een aanrijding te voorkomen en vervolgens, indien dit toch gebeurt, voor een maximale bescherming en minimale schade zorgt. Samengevat vormt de nieuwe Mazda3 een nieuwe mijlpaal op het gebied van Duurzame Zoom-Zoom.

De Mazda3 is gekozen voor de introductie van Mazda’s harmonieuze nieuwe interieurconcept. De vooruitstrevende Zoom-Zoom vormgeving kenmerkt zich door bedieningsgemak en een maximaal zitcomfort voor de inzittenden, terwijl ze toch met elkaar in verbinding worden gebracht. In de compact ogende carrosserie is veel ruimte voorhanden die op de meeste vlakken de toon zet in zijn segment of tot de beste in deze klasse behoort. Het is een smaakvol ingedeelde, plezierige omgeving met een indeling die een eenvoudige en veilige bediening mogelijk maakt. Een voorbeeld hiervan is het Active Driving Display, een head-up display dat de meest belangrijke rijgegevens direct in het gezichtsveld van de bestuurder toont, of de HMI Commander, voor een moeiteloze, blinde bediening van het infotainment-systeem.

Over verbindingen gesproken, de nieuwe Mazda3 markeert ook het debuut van het nieuwe mobiele connectiviteitsconcept van Mazda, waardoor deze auto als één van de eerste in dit segment toegang tot online-diensten biedt. Mazda heeft zichzelf als doel gesteld om auto’s te maken die in elk opzicht aantrekkelijk zijn. Bijvoorbeeld met portieren die uiterst soepel open gaan en smalle naden tussen de carrosseriepanelen. Als een auto op het eerste gezicht namelijk weet aan te spreken, blijft deze aandacht voor detail hangen en blijven klanten terugkomen.

Lees meer: http://www.mazda.nl/aboutmazda/news/models/mazda3/mondiale-onthulling-nieuwe-mazda3-2013/