AUTOBEDRIJF MISKER

TWEE IJZERSTERKE MERKEN ONDER EEN DAK

 
 
 

bekijk onze voorraad

Winterbanden

 

bbq2014 sfeer

 

Ford-EcoBoost-ProductionStart2011 02

1.0-liter Ford EcoBoost-motor voor derde keer op rij verkozen tot "International Engine of the Year" - een ongekend resultaat

· Befaamde 1.0-liter EcoBoost-motor van Ford verkozen tot "International Engine of the Year" 2014; een ongeëvenaarde overwinning voor het derde achtereenvolgende jaar

· De zuinige en krachtige 1.0-liter EcoBoost – leverbaar in de Fiesta en negen andere Ford-modellen - krijgt ook voor het derde jaar op rij de titel "Best Engine Under 1.0-litre"

· Internationale jury noemt deze motor "een van de mooiste staaltjes aandrijvingstechniek" omdat de prestaties beter zijn dan die van inzendingen afkomstig van premium- en supercarmerken

· De nieuwe Fiesta Red Edition en Black Edition zijn met hun 140pk sterke 1.0 EcoBoost-motor de krachtigste in volume gebouwde 1.0-liter auto's ooit

· De turbocompressor van deze geavanceerde motor draait meer dan 4.000 keer per seconde, bijna tweemaal zo snel als de turbocompressors in motoren van Formule 1-raceauto's

· De 1.0 EcoBoost motor wordt geproduceerd in Keulen; Craiova en Chongqing en is wereldwijd beschikbaar in 72 landen

amsterdam, 25 juni 2014– Ford heeft met zijn befaamde 1.0 EcoBoost motor de concurrentie van premiummerken en supercars verslagen door voor de derde keer op rij de "Oscars" van de motorindustrie te winnen - een unieke prestatie.

Vandaag kreeg de 1.0-liter EcoBoost-motor van de Ford Motor Company - die minder brandstof verbruikt zonder vermogen in te leveren - de titel "International Engine of the Year 2014" vanwege zijn rijcomfort, prestaties, zuinigheid, verfijning en hoogstaande technologie.

Een panel van 82 autojournalisten uit 35 landen riep tijdens de Engine Expo 2014 in Stuttgart de 1.0-liter EcoBoost uit tot "Best Engine Under 1.0-litre" voor het derde jaar op rij.

"We wisten dat deze kleine 1.0-liter motor alles in de industrie zou veranderen door het complete pakket van een laag brandstofverbruik, verbazingwekkende prestaties, geruisloosheid en verfijning", zegt Bob Fascetti, vice president bij Ford Powertrain Engineering. "Dankzij onze One Ford-ontwikkelingsaanpak blijft EcoBoost de nieuwe standaard zetten voor kracht gecombineerd met efficiënt brandstofverbruik uit een kleine benzinemotor."

De motor heeft tot nu toe 13 grote prijzen gewonnen. Naast het winnen van zeven International Engine of the Year prijzen in drie jaar – waaronder Best New Engine in 2012 – heeft de 1.0-liter EcoBoost ook de International Paul Pietsch Award 2013 voor technologische innovatie in Duitsland; de Dewar Trophy van de Royal Automobile Club in Groot-Brittannië; en de Breakthrough Award van het tijdschrift Popular Mechanics gewonnen. Ford is ook de eerste autofabrikant die een prijs heeft gewonnen van Ward's 10 Best Engines voor een driecilinder motor.

"Dit jaar was de strijd het hevigst, maar de 1.0-liter EcoBoost blijft opvallen om de juiste redenen - heel verfijnd, verrassend flexibel en een uitstekende efficiëntie", zegt Dean Slavnich, vicevoorzitter van de 16e International Engine of the Year verkiezing en redacteur van het tijdschrift Engine Technology International. "De 1.0-liter EcoBoost is een van de sterkste staaltjes aandrijvingstechniek van dit moment."

De opmars van de 1.0-liter EcoBoost-motor

De meervoudige bekroonde 1.0-liter EcoBoost-motor werd voor het eerst geleverd in de Focus (2012) en is nu beschikbaar in de volgende negen modellen: De Fiesta, de B-MAX, de EcoSport, de C-MAX en de Grand C-MAX, de Tourneo Connect, de Tourneo Courier, de Transit Connect en de Transit Courier.

Later dit jaar is ook de gloednieuwe Mondeo leverbaar met deze compacte en krachtige motor, waarmee het de grootste auto ter wereld met een 1.0-liter motor is.

Ford introduceerde onlangs een nieuwe 140pk sterke versie van de motor, die als eerste beschikbaar is voor de nieuwe Fiesta Red Edition en Black Edition; de krachtigste auto's met een 1.0-liter auto's ooit in volume geproduceerd, die in 9 seconden van 0 tot 100 km/uur accelereren, een topsnelheid hebben van 201 km/uur behalen, 4,5 l/100 km* verbruiken en een CO2 -uitstoot van 104 g/km* hebben .

Een op de vijf Ford-modellen die op de 20 grootste Europese markten verkocht worden zijn auto's met 1.0-liter EcoBoost-motoren**. In de eerste vijf maanden van 2014 waren de 1.0-liter EcoBoost modellen het populairst in Nederland (38 procent van alle verkochte auto's), gevolgd door Denemarken (37 procent) en Finland (33 procent).

In de Europese productiefaciliteiten van Ford in Keulen en Craiova wordt elke 42 seconden een nieuwe 1.0 EcoBoost-motor geproduceerd en men heeft recent de mijlpaal van 500.000 exemplaren overschreden.

"Er zijn sinds de introductie drie jaar voorbij gegaan en vele driecilinder motoren zijn langsgekomen, maar de Ford 1.0-liter EcoBoost is nog altijd de beste", zegt de Italiaan Massimo Nascimbene, jurylid en schrijver.

Wereldwijde macht

Ford-modellen met 1.0-liter EcoBoost-motoren zijn nu wereldwijd beschikbaar in 72 landen. Later dit jaar kunnen klanten in de V.S. de nieuwe Focus 1.0-liter EcoBoost bestellen; de Fiesta 1.0-liter EcoBoost is nu al verkrijgbaar bij de dealers.

Onlangs is Ford begonnen met de productie van de 1.0-liter EcoBoost in het Chinese Chongqing om aan de vraag in Zuidoost-Azië te kunnen voldoen. In het eerste kwartaal van 2014 koos meer dan een derde van de nieuwe Fiesta-kopers in Vietnam voor de 1.0-liter EcoBoost-motor.

"Het succes van de 1.0-liter EcoBoost-motor kent een sneeuwbaleffect. Na de introductie hebben we de motor beschikbaar gemaakt voor een groot aantal modellen wereldwijd, waarmee we een nieuwe standaard in aandrijvingstechniek hebben gezet, waar onze klanten direct voordeel van hebben als het gaat om hoge prestaties tegen een laag verbruik," zegt Barb Samardzich, chief operating officer van Ford Europa.

Innovatieve techniek

Meer dan 200 technici en ontwerpers van de research and development centra van Ford in Aken, Merkenich, Dagenham en Dunton, hebben gezamenlijk meer dan vijf miljoen uur besteed aan het ontwikkelen van de 1.0-liter EcoBoost-motor.

De motor is voorzien van een compacte turbocompressor met lage massatraagheid die een snelheid heeft van 248.000 tpm – meer dan 4.000 omwentelingen per seconde en bijna tweemaal het aantal tpm van de turbocompressoren in de huidige Formule 1-raceauto's.

De turbocompressor van de 140pk sterke1.0-liter EcoBoost-motor levert een druk op van 1,6 bar (24 psi). Tijdens de ontsteking bedraagt de maximumdruk op deze zuigers 124 bar (1.800 psi), wat gelijk is aan een Afrikaanse olifant van 5 ton die op de zuiger staat.

De motor, die bestaat uit een gietijzeren motorblok dat klein genoeg is om in de overhead bagageruimte van een vliegtuig te passen, is verder uitgerust met een aluminium cilinderkop en een geïntegreerd uitlaatspruitstuk dat ervoor zorgt dat de uitlaattemperatuur wordt verlaagd en er een optimale brandstof-luchtverhouding ontstaat. Een innovatief vliegwiel en dito voorpoelie zorgen voor meer raffinement vergeleken met de traditionele 3-cilindermotoren.

De wrijving wordt verminderd door de toepassing van zuigers met een speciale coating, zuigerveren met een lage spanning, vrijwel wrijvingloze krukken en een distributieriem omgeven door olie. Een oliepomp met variabele inhoud zorgt voor smering naar vraag en voor een optimale oliedruk, waardoor het brandstofverbruik lager ligt.

"De 1.0-liter EcoBoost is ontworpen met een wezenlijk kleinere cilinderinhoud waarmee de grootste uitdaging in de wereldwijde auto-industrie kan worden aangegaan – verfijning, prestaties en laag brandstofverbruik zonder compromissen," zegt Andrew Fraser, manager Gasoline Calibration van Ford Europa. "Het geheim van het succes van EcoBoost bestaat uit een scala aan innovatieve technologieën die een kleine motor in staat stellen de voordelen van een grote te leveren."

# # #

* Het vermelde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de technische vereisten en specificaties zoals recentelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 715/2007 en 692/2008 van het Europees Parlement en de Raad. Brandstofverbruik en CO2-uitstoot worden vastgesteld voor een autovariant en niet voor een enkele auto. Dankzij de gehanteerde standaard-testprocedure kunnen verschillende autotypen en verschillende fabrikanten worden vergeleken. Bij het bepalen van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een auto spelen naast zuinigheid ook het rijgedrag en andere niet-technische factoren een rol. CO2 is het broeikasgas dat wordt gezien als de voornaamste oorzaak van de opwarming van de aarde. De resultaten in mpg komen ook overeen met deze Europese rijcyclus en worden vermeld in Britse gallons. De resultaten kunnen afwijken van brandstofverbruikcijfers in andere delen van de wereld doordat in deze markten andere rijcycli en voorschriften van toepassing zijn.

** De cijfers zijn gebaseerd op gegevens over 20 Europese landen. België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland